سرگرمی

۷ فیلم مانند «ایوان هانسن عزیز» که باید تماشا کنید

اگر بخواهیم رک و پوست‌کنده و صادقانه اظهار نظر کنیم، باید بگوییم که ایوان هانسن عزیز فیلم بدی است. این فیلم تقریبا در تمامی بخش‌های آن، از جهت ساخت نامعلوم آن گرفته تا رفتار اخلاقی ناپسند و دروغ‌ها و بازیگران اصلی خود، بد و نامناسب به نظر می‌رسد. البته این فیلم، یک شکست جذاب محسوب می‌شود و جا دارد که بر روی کلمه جذاب تاکید کنیم.

هشدار: در این متن، داستان فیلم ایوان هانسن عزیز لو می‌رود

ذهن بسیاری از مخاطبان، بعد از تماشای ایوان هانسن عزیز مشغول این فیلم می‌شود و البته بهتر است فقط به جنبه‌های منفی آن فکر نکنند. این فیلم اقتباسی از یک موزیکال نمادین و تحسین‌شده است و از آن‌جا ریشه می‌گیرد. موسیقی آن بسیار ملودیک است، مضامین آن از نظر احساسی جذاب هستند و حتی با وجود انتخاب بازیگرانی اشتباه، آن‌ها اجرای خوبی روی صحنه دارند. عناصری در ایوان هانسن عزیز وجود دارند که بدون شک خوب به نظر می‌رسند اما بر اساس تجارب قبلی، انتظار می‌رفت که شاهد اثری منحصر به فرد باشیم و فقط به این بسنده نکنیم که بگوییم چندین عنصر فیلم، خوب به نظر می‌رسند.

اگر شما هم تجربه‌ای این چنینی از تماشای این فیلم داشته‌اید اما مشتاق تماشای اثری بهتر در این سبک هستید یا این که حتی از نظر کیفیتی از این فیلم اقتباسی راضی بوده‌اید (که البته باید به نظرتان احترام گذاشت) باید بدانید که فیلم‌های مشابه دیگری نیز موجود هستند. این فیلم‌ها از موارد نوجوانانه گرفته تا دروغ‌های خارج از کنترل و آهنگ‌های محرک و پاپ‌محور، حاوی بسیاری از عناصر درون فیلم ایوان هانسن عزیز هستند اما روایتی قوی‌تر دارند. پس با هفت فیلم مانند ایوان هانسن عزیز آشنا شوید که تجربه‌ای مشابه را برای شما رقم می‌زنند، اگرچه شاید اصلا آن تجربه از ذهن شما پاک شده باشد. 

۷. کمپ (Camp)

ایوان هانسن عزیز

  • کارگردان: تاد گرف
  • بازیگران: آنا کندریک، دنیل لترله، رابین جسوس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰

شاید ایوان هانسن عزیز فیلمی باشد که برای همه بچه‌های اهل تئاتر ساخته شده باشد اما کمپ، یک فیلم درباره همه بچه‌های اهل تئاتر است. این درام موزیکال مستقل که آنا کندریک جوان در آن، نقش برجسته‌ای دارد، داستان گروهی از نوجوانان را در یک اردوی تابستانی هنرهای نمایشی در شمال نیویورک دنبال می‌کند.

این گروه از نوجوانان که در حال تمرین و اجرای آهنگ‌های معروف آهنگسازانی مانند استفان سوندهایم، برت باخاراخ و رولینگ استونز هستند، عملکردی عالی دارند اما مضطرب هستند و باید در قلب و روح جوان خود جستجو کنند تا حقایقی را درباره‌ آن‌چه که می‌خواهند باشند پیدا کنند. کمپ، استخراج موضوعات نوجوانانه آشنا از دل فیلم‌های سطحی مشابه خود و با چاشنی خوشایندی از اصالت است. 

۶. همه درباره‌ جیمی صحبت می‌کنند (Everybody’s Talking About Jamie)

ایوان هانسن عزیز

  • کارگردانان: جاناتان باترل، نیک موریس
  • بازیگران: جان مک‌سرا، شوبنا گولاتی، جوزی واکر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

اگر مضامین هویتی را می‌پسندید، پس این فیلم گزینه مد نظر شماست. همه درباره جیمی صحبت می‌کنند همانند ایوان هانسن عزیز یک اقتباس نمایشی موزیکال درباره یک دانش‌آموز دبیرستانی خجالتی است که به لطف هویت جدید خود، اعتماد به نفس پیدا می‌کند. این فیلم آهنگ‌های جذابی دارد. همه درباره جیمی صحبت می‌کنند به طرز هیجان‌انگیزی موضوعاتی مانند اصالت و هویت (فراتر از دروغ) را بررسی می‌کند.

مکس هاروود به عنوان یک نوازنده برجسته در نقش جیمی، حسی بسیار قوی در نحوه نواختن نت‌های موزیکال القا می‌کند و درک خوبی از اجرا جلوی دوربین فیلم دارد که هر حرکت کوچک او را ضبط می‌کند. جیمی یک اجرای فوق‌العاده به نمایش می‌گذارد و در طول فیلم در حال شناسایی ذات و هویت خود است و همین‌طور که او در عمق داستان غرق می‌شود، شما را هم به فکر فرو می‌برد. 

۵. بزرگ‌ترین شومن (The Greatest Showman)

ایوان هانسن عزیز

  • کارگردان: مایکل گریسی
  • بازیگران: هیو جکمن، زک افرون، زندایا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

به هر حال، یکی از جنبه‌های موفق ایوان هانسن عزیز، موسیقی آن است. این موسیقی توسط دو موزیسین تحسین‌شده، بنج پاسک و جاستین پل ساخته شده است و مانند تپش قلب، با ملودی‌های عالی، لحظات عظیم کاتارسیس احساسی و صداقتی دردناک همراه است اما همه لذت این موسیقی (سهوا) با مفاسد اخلاقی هسته طرح اصلی ایوان هانسن در تضاد است. انگار که سازندگان، آب‌نباتی آغشته به سم به خورد مخاطب می‌دهند.

بزرگ‌ترین شومن با آثاری از پاسک و پل، تلفیق بسیار دلپذیری از مضمون و ملودی است. آهنگ‌های پاسک و پل که بیشتر قالبی قابل دسترس و پاپ‌گونه دارند، باعث می‌شوند تا هیو جکمن با جدیتی فراوان و با روشی مطلوب بتواند تا آن‌جا که ممکن است جمعیت مخاطبان را راضی و خشنود نگه دارد. منبع فیلم بزرگ‌ترین شومن ممکن است مشکل‌ساز باشد اما این فیلم به عنوان یک اثر مستقل و موزیکال، ترکیبی بی‌نظیر و مناسب از موسیقی و داستان‌سرایی است.

۴. مردان، زنان و بچه‌ها (Men, Women & Children)

ایوان هانسن عزیز

  • کارگردان: جیسون رایتمن
  • بازیگران: انسل الگورت، آدام سندلر، جنیفر گارنر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۷ از ۱۰

ایوان هانسن عزیز از جنبه‌ای دیگر قصد دارد با دروغ‌های ایوان و تفکرات کانر نسبت به ذائقه اجتماعی افراد مختلف، رابطه نسل جوان با رسانه‌های اجتماعی را مورد بررسی و هجو قرار دهد. فیلم تقریبا با این ایده‌ها کاری از پیش نمی‌برد اما یک بازیگر در این اثر وجود دارد که در بین مضامین نه‌چندان جالب این فیلم، به خوبی احساس انسانیت را به مخاطب القا می‌کند: کیتلین دیور.

مردان، زنان و بچه‌ها، با داشتن چنین عناصری، اثری مشابه ایوان هانسن عزیز به نظر می‌رسد. این فیلم به کارگردانی جیسون رایتمن، مجموعه‌ای از خطوط داستانی را درباره نحوه تاثیر اینترنت (به طرق مختلف، ناپیوسته و سمی) بر همه ما از مردان گرفته تا زنان و کودکان، ارائه می‌دهد. این فیلم (صراحتا) خوب نیست.

اگرچه در این زمینه‌ به پای ایوان هانسن عزیز نمی‌رسد (مشکل فیلم این است که بیش از حد روی متن خود متمرکز می‌شود و مانند یک ملودرام و موسیقی اضافی به نظر می‌رسد). دیور از نکات مثبت فیلم است و از همه بازیگران اطرافش بهتر بازی می‌کند و داستان درون‌گرایی و عشق دراماتیک او، بیننده را مجذوب خود می‌کند و جذابیتی را که در صحنه‌ها و سکانس‌های او وجود دارد به راحتی نمی‌توان در باقی فیلم پیدا کرد. 

۳. مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks of Being a Wallflower)

ایوان هانسن عزیز

  • کارگردان: استفن چبوسکی
  • بازیگران: لوگان لرمن، اما استون، ازرا میلر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

استفن چبوسکی قبل از ارائه دیدگاه سینمایی خود در ایوان هانسن عزیز، یکی از آثار دقیق، الهام‌بخش و جذاب حرفه خود، مزایای گوشه‌گیر بودن را ساخت. مزایای گوشه‌گیر بودن اقتباسی از رمان خود چبوسکی است و به نظر می‌رسد بیانی واضح از هدف مورد نظر اوست که قصد داشت آن را در ایوان هانسن عزیز هم به نمایش بگذارد اما این فیلم از هر نظر، از بازیگران اصلی گرفته تا بیان احساسات و درد و زبان بصری قابل لمس آن، اثری برتر نسبت به ایوان هانسن عزیز است. فیلم شما را وادار می‌کند که به شدت به دنبال کشف احساسات خام و کنجکاوانه دوران نوجوانی خود بروید و در عین حال به این فکر کنید که چرا این احساسات این‌قدر خام و کنجکاوانه بودند. مزایای گوشه‌گیر بودن، نقاط قوت بسیاری دارد. 

۲. شش درجه جدایی (Six Degrees of Separation)

ایوان هانسن عزیز

  • کارگردان: فرد شپیسی
  • بازیگران: ویل اسمیت، استوکارد چنینگ، دونالد ساترلند
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۳
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۸ از ۱۰

شش درجه جدایی فیلمی مبتنی بر داستانی تحسین‌شده، با بازی یک فوق ستاره جوان و درباره مجموعه‌ای از دروغ‌ها است که با تغییر احساسات همدلانه، از کنترل خارج می‌شوند. این فیلم مسیری پر جنب و جوش را ارائه می‌دهد که ایوان هانسن عزیز هم می‌توانست آن را طی کند. در این اثر، ویل اسمیت در نقش یک هنرمند جوان کلاهبردار بازی می‌کند که استوکارد چنینگ و دونالد ساترلند را فریب می‌دهد و خود را به جای شخص دیگری جا می‌زند.

شش درجه جدایی، فیلمی درخشان، سرگرم‌کننده و تراژیک (از نمایشنامه جان گوار) که علی‌رغم تغییراتی نوآورانه، نسبت به منبع خود وفادار است و اقتباسی موفق محسوب می‌شود. 

۱. بهترین بالای دنیا (World’s Greatest Dad)

ایوان هانسن عزیز

  • کارگردان: بابکت گلدویت
  • بازیگران: رابین ویلیامز، داریل سابارا، الکسی گیلمور
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۹ از ۱۰

بهترین بابای دنیا آخرین فیلمی است که دارای مضامینی نسبتا مشابه با فیلم ایوان هانسن عزیز است. این فیلم یک کمدی دارک ارزشمند است که بسیاری از افراد، در هیاهوی تراژدی‌های پر سر و صدای امروزی و موفقیت سایر فیلم‌ها، آن را فراموش‌ کرده‌اند. بهترین بابای دنیا را باید تماشا کنید.

در بهترین بابای دنیا به کارگردانی کمدین مشهور، بابکت گلدویت و بازیگری اسطوره کمدی، رابین ویلیامز، شاهد تعامل ویلیامز به عنوان یک معلم ادبیات دبیرستان با یک پسر نوجوان (داریل سابارا) هستیم که هر دو، دید متفاوتی نسبت به زندگی دارند‌. وقتی این پسر در یک حادثه خاص و دلخراش می‌میرد، ویلیامز متوجه می‌شود که می‌تواند تصویر کاملی از آن‌چه او آرزو می‌کرد اعم از شغل، خانواده و زندگی‌اش را در قالب یک داستان، بازنویسی کند. این فیلم، مهیج، سرگرم‌کننده و از نظر احساسی، بسیار تاثیر‌گذار است.

مضمون این فیلم همان واقعیت ذاتی است که ایوان هانسن عزیز سعی داشت به نمایش بگذارد. بهترین بابای دنیا هیچ آهنگ و موسیقی موثری ندارد اما یکی از بزرگ‌ترین و کم‌تر دیده‌شده‌ترین اجراهای ویلیامز است که می‌تواند مخاطبان را از درون متاثر نماید.

منبع: Collider

پیشنهاد می کنیم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا